YAĞ FİLTRESİ
Kullanılan
yağların temel görevleri;
* Motorun hareketli parçalarının yağlanmasını sağlamak
* Sürtünme kayıplarını ve aşınmayı önlemek
* Karbon atıklarının birikmesine engel olmak
* Pistonların soğutulmasını sağlamak
* Yanma sırasında oluşan yanma asitlerini nötralize ederek
etkisiz hale getirmek ve asitlerden gelen aşınmaları en aza indirmek.
Yağ
filtreleri kirleniş yağarlı ve motor çalıştığı sürece aşınmadan dolayı oluşan
parçacıkları transmisyondan uzak tutmak için kullanılmaktadır.Karbon
zerrecikleri, toz ve pislikleri, motorun çalışması anında yağa
karışabilir.Yabancı maddelerin bir kısmı kartere çöker, yağ süzgeci ve tapa
mıknatısı tarafından tutulur.Daha küçük zerreler ise yağlama sistemine
karışmadan filtre tarafından süzülerek siste zarar vermeleri önlenir. Motor
yağlama sisteminin en önemli parçalarından biri olan yağ filtresi,motor yağının
içinde bulunan dispersan katığının motor içinde bulunan korozyon ve zararlı
maddeleri toplayarak karter dışında biriktirdiği yerdir.İçten yanmalı
motorlarda yağ filtresi mevcuttur.Filtre ve motorun mekanik ömrü açısından
motora uygun yağ ve bu yağa uygun filtre kullanılmasına dikkat
edilmelidir.Etkin bir filtreleme için yağın sıcaklığı da çok büyük önem
taşımaktadır.
Yağ
filtreleri motor açından önemlidir.Yüksek güç ve hız uygulamalarında motorun verimli çalışabilmesi için
sistemde bulunan yağın gerekli miktar ve
hızda dolaşması gerekmektedir.Dolaşımını
tamamlamayan yağ aracın takına geri döner ve bir popa vasıtası ile tekrar yağlama
kanallarına gönderilir.Yağ dolaşımı söz konusu olduğunda yağ filtresinin ve filtreleme elemanının özellikleri çok
büyük önem taşımaktadır. Yağ filtresi içindeki elemanlar öze kağıttan oluşur.Küçük
partikülleri tutucuğu özelliğe sahiptir.Filtreleme elemanı, özellikleri, motor
yağı ihtiyacına cevap vermezse verimli çalışma açısından problem
oluşturabilir.Filtreleme elemanı gözenek büyüklüğü gerekenden büyükse yağ
içerisindeki bulunabilecek yabancı parçacıkları yağ dolaşım sisteminde tıkanmalara
yol açabilir.Bu durumda motor gereği kadar yağlanmaz ve conta yakma, yatak
sarma, krank kesme gibi büyük arızalar oluşabilir.
Filtrelemeden
motora giden parçacıklar motor
gövdesinde çizilmeye sebep olabilir.Filtre yeteri kadar filtreleme yapamayacağından
motor yağı kabul edilir..Kullanım ömründen önce kirlenecek filtre henüz
kirlenmeden motor yağı değişimi ihtiyacı olacak bu da ekstra maliyet
getirmektedir.Kullanıcı bu duru fark
edemediğin de motorda bir takım arızalar oluşturabilir.Filtre kağıdının
öneminin yanı sıra yağ filtreleme işleminde de önemli rol oynamaktadır.Geri
dönüş sistemi aşağı doğru montaj edilen
yağ filtrelerinde filtre içerisindeki sürekli yağ bulunmasını sağlayan bir sistemdir.Bu siste sayesinde motor ilk
çalışma esnasında yağsız
kalmamalıdır.Oluşabilecek arızalarında bu şekilde önüne geçiliş olur.Açılma
basıncı düşük yay seçilir ise filtre tıkanmadan da yağ by-pass sisteminden
süzülmeden geçer ve motora hasar
verebilir.Açılma basıncı yüksek olan yay seçilirse filtre kağıdı tıkandığında filtre iç basıncı
yay açılma basıncına ulaşıncaya kadar geçen sürede motor yağsız kalabilir ve hasar görebilir.Yağ ve
hidrolik filtrelerinde korozyona
dayanıklılığı artırmak için iç kılıflar kullanılabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder