13 Mart 2015 Cuma

Kompresor

Kompresör nedir?

Kompresör  genellikle gazlar ve havaları atmosfer basıncından daha yüksek basınçlara sıkıştırmak için kullanılan motorlu makinedir.Bu şekilde gibi atmosfer basıncının altına inme bölümünde de kullanılır.Halk dilinde ise havayı sıkıştırarak basınçlı şekle bize sunmasına  denir.Vidalının hava kompresörleri, kompresörün ana parçası olan vida grubundan isim almaktadır.Son teknoloji ile vida kompresörleri tüm dünyada kullanılmaktadır.
            Kompresörlerin çalışma prensibi pistonlu kompresörlere göre çalışma şekli farklıdır.Kompresörün tüm yapısı vidayı döndürebilmek amacı ile tasarlanmıştır.
           



Kompresör çeşitleri:

Hermetik kompresör
           
            gibi çeşitler mevcuttur.

VİDALI  KOMPRESÖR

Vidalı hava kompresörleri pozitif yer değiştirmeli kompresörler arasında yer alır.En yaygın olarak kullanılan vidalı hava kompresörleri, tek kademeli, yağ enjeksiyonlu, helisel ve sprial loblar ve çıkıntı ve oyukları bulunan erkek ve dişi rotordan oluşan  vidalar kullanılarak yapılan kompresörlerdir. Bu kompresörler kapalı bir gövde içinde dönerek havayı sıkıştıran bir çift rotor  bulunur.Emme ve çıkış valfleri olmaz.Bu üniteler, esas olarak, vida rotorları ve  rotorlar ile vida gövdesi arasındaki açıklıkları kapatması için vida içine püskürtülen yağ ile soğutulur.
Kompresör içinde yağ vasıtasıyla soğutma yapılmasının sonucunda, çalışan parçaların çalışan parçaları çalımla sıcaklığı asla aşırı yüksek eğerlere çıkmaz. Vidalı kompresörler bu özelliklerinden dolayı, sürekli çalışabilen, hava ve su soğutmalı kompresör paketi olarak yapılır.
Basit tasarımı ve aşınan parçaların azlığı, vidalı hava kompresörlerinin bakımının, çalıştırılmasının kolay olması ve kurulumun esnek yapılmasını sağlar.
İki kademeli yağ enjeksiyonlu yani yağ beslemeli ve püskürtmeli vidalı kompresörlerde rotorlar ve onları çevreleyen gövde vida aksamını oluşturmaktadır.Kompresyon birbirine seri bağlı vidaları tarafından paylaşılarak gerçekleşir.Tüm kompresör veriminin, tam yükte motor güç sarfiyatı açısından, %15e kadar verimli olmasını sağlar. İki kademeli vidalı kompresör  vidalı kompresörün basitliği ve esnekliği ile iki kademeli ve çift pistonlu kompresörün enerji verimini birleştirir.İki kademeli vidalı kompresörlü hava ve su soğutmalı olarak ve tam paketlenmiş olarak yapılırlar.
Yağsız vidalı hava kompresörleri kompresyon odasında yağ olmaksızın çalışacak şekilde tasarlanmış havayı yağ olmaksızın sıkıştıran vida kullanılarak yapılan kompresörlerdir.Yağsız vidalı hava kompresörleri yağsız basınçlı hava ihtiyaçlarını karşılamak için hava soğutmalı ve su soğutmalı olarak yapılırlar.Yağ enjeksiyonlu vidalı kompresörlerinin kullanım esnekliğinin aynısını sağlamaktadırlar.
Vidalı hava kompresörleri hava soğutmalı ve su soğutmalı yağ enjeksiyonlu ve ya yağsız, tek kademeli yada çift kademeli olarak üretilirler.Basınç ve kapasite olarak geniş bir uyarlama aralığına sahiptirler.
Ünitelerde vida –motor birleşiminin yanı sıra, yağ ayırıcı depolar. hava ve yağ soğutucu, fan ve fan motoru, konden stop, minimum basınç valfi, separatör, hava emiş filtresi gibi komponentler de bulunur.
Vidalı kompresörlerin çalışma şekilleri ise, vidaya giren hava ve yağ ile karıştırılır ve sıkıştırılır.Ardından yağ ayırıcı depoya gelinir.Bundan sonra iki kademeli seperasyon ile havadan ayrılır.Çeşitli filtrelerden ve soğutuculardan geçtikten sonra yağ tekrar kullanılmak için depoya gönderilir.Bu sırada hava soğutucuya gönderilip burada ısınan havaya ısı kaybettirilir. Sonra hava çıkışa gönderilir.

Vida ve emiş regülatörü : Vidalı hava kompresörlerindeki en ileri teknoloji ürünü olan vida profili yüksek performansın garantisi olmuştur.Biri dört ve diğeri altı asimetrik helisel profili iki rotor, yataklar ve gövdeden oluşan vida, regülatörden emilen havanın sıkıştırılarak istenilen basınca ulaşmasını sağlar. Uzun yıllar bakım gerektirmeyen bir sitemi mevcuttur.
Alüminyum blok tip radyatör: Uygun sıcaklıkta etki soğutma sağlayan üstün verimli bir aksamdır. Pislik tutmayan geniş yüzeyi ile basınç seviyesini en altta tutar. Dış temizliği kolaydır.Bakır borulu radyatörlerle kıyaslanmayacak kadar verimli ve uzun ömürlüdür.
Termostatik yağ kontrolü:Yağ soğutucu radyatöre akuple edilmiş vaziyette olan bu valf kompresörün çalışmaya başladığı anda by-pass yaparak hızlı bir şekilde çalışma sıcaklığının en üst seviyesine ulaştırır.Yağ sıcaklığını belli aralıkla sabitler.Emiş ve soğutma havası fitrelenmesi; ön filtreleme elyaf esaslı panel filtre ile yapılmaktadır.Emiş havası ikinc kademe 15/25 mikron süzme kalibiliyetli kağıt esaslı filtre ile filtrelenmektedir.
Yağ/hava ayrıştırma: Yağ-hava ayrıştırma iki kademelidir.Mekanik ön ayrıştırmadan sonra ani gelişmeyle hava hızı düşmektedir.Geniş yüzeyli yağ-hava ayırıcı filtre ile hava içerisindeki yağ 2-4 mgr/m3e düşürülür.

Vidalı kompresörlerin avantajları:

  • Vidalı kompresörler, üretici firma tarafından aynı güçteki kompresörlere göre  daha şekilde tasarlar.
  • Pistonlu kompresörlere göre daha verimli çalışırlar.
  • Vidalı kompresörler ile erişilmesi güç olan debilere çıkabilmektedirler.
  • Son teknoloji ürünü olan kompresörlerdir.
  • Bakımları eksiksiz yapıldığı halde uzun ömürlü olurlar.

Dez avantajları:


  • Pistonlu  kompresörlere göre daha pahalı üretilmektedirler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder